Udział w targach pracy a plany zatrudnieniowe firmy
Skuteczne rekrutowanie pracowników wymaga dziś efektywnej współpracy tych działów firmy, które przeważnie nie utrzymują ze sobą bliskich kontaktów, a czasem wręcz patrzą na siebie z nieufnością. Mowa o komórkach odpowiedzialnych za HR (kadry, selekcję personelu, zarządzanie talentami) i komunikację zewnętrzną (marketing, Public Relations, social media, interactive, event). Słowem – wymaga zaplanowania kampanii informacyjnej, która trafi do interesującej pracodawcę grupy docelowej. Jednym z narzędzi, które w takich planach powinny się znaleźć, jest organizacja różnych akcji, lub udział w przedsięwzięciach pasujących do przyjętej strategii - na przykład w targach pracy.
Firma może organizować przeróżne przedsięwzięcia. Na przykład dni otwarte dla uczniów i studentów. Wizyty w szkołach i na uczelniach. Atrakcyjne, zawodowe kursy online dla potencjalnych kandydatów. Pracodawcy działający na terenie Pomorskiej Strefy Ekonomicznej postawili na współpracę z doradcami zawodowymi. Tych ostatnich spotkamy dziś nie tylko w urzędach pracy, uczelniach, poradniach czy organizacja pozarządowych, ale i w szkołach wszystkich typów. Aby skutecznie wykorzystać wsparcie ze strony osób zajmujących się poradnictwem dla młodzieży i dorosłych, i zrobić z nich grono ambasadorów swojej marki, firmy ze Strefy postanowiły zaproponować im Job shadowing. Przedsiębiorcy stwierdzili, że potrzebny jest im taki doradca, który dobrze zna firmę i rozumie jej potrzeby. Dzięki wizytom w zakładach i biurach wszyscy uczestnicy tej akcji mogli poznać specyfikę pracy, kulturę organizacji, oczekiwania wobec kandydatów. Z taką wiedzą bez wątpienia łatwiej doradzać klientom indywidualnym, jakie powinni wybierać ścieżki kariery lub edukacji.
Istotnym elementem profesjonalnych działań rekrutacyjnych jest udział w targach pracy. Tylko kilka procent (w przypadku Ogólnopolskich Targów Pracy w Kielcach od 3 do 8) pracodawców podejmuje decyzję o zatrudnieniu osób, które odwiedziły ich stoisko już na podstawie rozmowy wstępnej, która odbyła się w trakcie imprezy. Większość firm gromadzi dokumenty aplikacyjne i zaprasza wybranych kandydatów do udziału w dalszych etapach rekrutacji. Udział w targach jest to też niezaprzeczalna okazja do porozmawiania z tymi osobami, które trafią przypadkowo do naszego stoiska, idąc alejkami wytyczonymi przez boksy. Od wszystkich, którzy do nas dotrą, możemy uzyskać szereg bardzo istotnych informacji. Co sprawiło, że pomyśleli o pracy u nas, albo też dotychczas nie mieli tego w swoich planach? Czy w ogóle wiedzieli, że będziemy na targach, a jeśli tak, to jaką drogą trafił do nich komunikat? Czy reprezentują tę grupę docelową, której przedstawicieli chcielibyśmy zatrudniać? Co o nas wiedzą, jako o pracodawcy? Skąd czerpali tę wiedzę?
Współczesna rekrutacja to nie tylko techniki oceny potencjału kandydata i jego dopasowania do już istniejącego zespołu. To też planowanie skutecznych kampanii informacyjnych. W naszej ocenie dobrze by było, żeby w strategii działań znalazło się miejsce na udział w targach pracy. To nie tylko szansa na zatrudnienie potrzebnych kadr, ale też „rozpoznanie bojem” siły naszej oferty i atrakcyjności wizerunku, jako pracodawcy.
Ważne jest jednak, żeby na targach wypaść dobrze. Dlatego jutro skupimy się na tym, jak przygotować i obsługiwać stoisko podczas imprezy.