REKLAMA

Spadek wynagrodzeń, duży wzrost przychodów i... tylko 600 sprzedanych koszulek Korony

30-08-2017 16:39,
Mateusz Kaleta

Już po raz dziewiąty firma doradcza EY (dawniej Ernst & Young) oraz Ekstraklasa S.A. przygotowały raport "Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu". Publikacja zawiera ranking biznesowy oraz opisy wszystkich klubów ekstraklasy, które brały udział w rozgrywkach w sezonie 2016/2017. Odrębnie pod kątem: sportowym, medialno-marketingowym i finansowym. Jak w rankingu plasuje się Korona Kielce?

W porównaniu do ubiegłorocznej klasyfikacji finansowej, Korona spadła o jedną pozycję i w obecnym zestawieniu uplasowała się na 14. miejscu. W rankingu biznesowym, kielczanie zanotowali awans o dwa miejsca - z trzynastego na jedenaste. Najlepiej, złocisto-krwiści prezentują się w rankingu efektywności sportowej. W tej klasyfikacji zajmują wysokie, szóste miejsce. Udało się to osiągnąć dzięki zajęciu 5. miejsca w ubiegłych rozgrywkach o mistrzostwo Lotto Ekstraklasy, a także dzięki występom w składzie Korony aż 4 reprezentantów krajów.

REKLAMA

W kieleckim klubie odnotowano wzrost kosztów operacyjnych i stratę ze sprzedaży, jednak z raportu wyłania się pozytywny obraz zarządzania finansami klubu. Korona przez cały ubiegły sezon zanotowała ogólny wzrost przychodów, wynoszący +58,3%. Pod względem dynamiki zmiany przychodów kielczanie uplasowali się na trzecim miejscu w ligowym rankingu, przegrywając jedynie z Arką Gdynia (+127,7%) oraz grającą w elitarnej Lidze Mistrzów Legią Warszawa (+115,6%). To dokonały wynik, biorąc pod uwagę, że w sezonie 2015/16 Korona znalazła się w gronie drużyn z ujemną dynamiką zmiany przychodów (-12,9%).

Korona odnotowała rekordowy wzrost przychodów, w porównaniu do ubiegłego sezonu. W kampanii 15/16 klub osiągnęła 11,2 mln zł, a ubiegłoroczne rozgrywki przyniosły zastrzyk w postaci 17,9 mln zł. To bardzo dobry prognostyk na przyszłość. Korona jeszcze nigdy w swojej historii nie odnotowała tak znaczącego wzrostu w przychodach, a w ostatniej dekadzie wpływy plasowały się na poziomie 10-13 mln zł.

Pomimo wyraźnego wzrostu przychodów ze sprzedaży – 17,9 mln zł – kwota ta stawia Koronę w ogonie klubów Ekstraklasy (12. miejsce). Z mniejszymi przychodami musieli radzić sobie tylko dyrektorzy finansowi Wisły Płock, Piasta i Górnika.  

O oczko niżej kielczanie uplasowali się pod względem płynności finansowej, a najlepszy wynik uzyskali pod względem dywersyfikacji przychodów, lecz oznacza to zaledwie dziewiąte miejsce w całej stawce.

W sezonie 2016/2017 prawie 46% (8,1 mln PLN) przychodów drużyny z Kielc to wpływy z praw medialnych. Niemal 35 % (6,2 mln PLN) pochodziło od sponsorów i z reklamy, 8 % (1,5 mln PLN) to wpływy z dnia meczowego. Pozostała część to transfery, działalność handlowa i inne przychody. Wyraźnie widać zatem dwukrotny – z 3,1 mln PLN w 2015 r. – wzrost przychodów Korony z tytułu sponsoringu i reklamy oraz znaczący – o ponad 2,8 mln PLN – przyrost z tytułu praw medialnych.

Pomimo znacznego wzrostu przychodów ze sprzedaży, w Kielcach nie poszły w górę wynagrodzenia piłkarzy. To jedyny taki przypadek w skali całej ligi. Odnotowano ich minimalny spadek - z 9,6 mln zł (w 2015r.) do 9,4 mln zł w sezonie 2016/17. Warto zaznaczyć, że podobnie jak Korona, tylko cztery kluby obniżyły koszty wynagrodzeń: Piast, Górnik, Lech i Śląsk.

Mimo tego osiągnięcia, minimalnie wzrósł koszt każdego punktu wywalczonego przez Koronę – do 196 tys. zł. To daje kielczanom 7. miejsce w klasyfikacji. Liderem pozostaje Arka Gdynia (118 tys. zł), natomiast tabelę zamyka Legia Warszawa (661 tys. zł).

Średnia oglądalność meczów Korony w telewizji w ubiegłym sezonie wyniosła 113 tys. widzów. To plasuje kielecki klub na 9. pozycji w ekstraklasowym rankingu. Dwukrotnie udało się przekroczyć liczbę 200 tysięcy - w meczu 6. kolejki z Wisłą Kraków (233 tys. - najlepszy wynik kolejki) oraz na inaugurację rundy finałowej z Lechem Poznań. Dziewiątą lokatę kielczanie osiągnęli także w rankingu średniej frekwencji na stadionach. Na Kolporter Arenie w sezonie 2016/2017 zasiadło średnio 7 212 widzów.

Rokrocznie maleje także wskaźnik zadłużenia kieleckiego klubu. W ubiegłym sezonie wyniósł on 2,61 i uplasował Koronę na 11. miejscu w tego typu rankingu. W ubiegłych latach ten sam wskaźnik był wyższy i wyniósł odpowiednio 3,07 (w sezonie 2015/2016) oraz 4,50 (w sezonie 2014/2015).

Ciekawą jest zestawienie przedstawiające liczbę sprzedanych replik koszulek poszczególnych klubów ekstraklasy. Korona zajmuje w niej niechlubne, przedostatnie miejsce i wyprzedza jedynie Górnik Łęczna (nie odnotowano danych w przypadku Bruk-Betu Termaliki). W ubiegłych rozgrywkach sprzedano jedynie 600 żółto-czerwonych koszulek. Na czele takiej klasyfikacji stoi Legia Warszawa, która sprzedała rekordowe 22 tysiące strojów i znacząco wyprzedza pod tym względem resztę stawki.

Kliknij i zobacz: PEŁNY RAPORT "Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu"

 

REKLAMA

Wasze komentarze

Rysiek king2017-08-30 19:02:41
Co zrobił poprzedni zarząd aby zwiększyć sprzedaż koszulek? Po pierwsze wysoka cena po drugie nawet jak potencjalny klient chciał zakupić to brakowało rozmiaru. Na pytanie w sklepie kibica kiedy będą rozmiary panie odpowiadały nie wiem. Tak dba się o klienta? Mam nadzieje że teraz to zmieni się
Popey2017-08-30 19:20:18
Dokładnie z koszulkami dramat sam chciałem parokrotnie kupić, ale nie było rozmiaru ...
Spec2017-08-30 19:30:14
Marketing - coś co w tym klubie nie istniało. Dobrze że obecne władze właśnie w tym szukają szansy na rozwój klubu
Tomek2017-08-30 20:06:55
Marketing w Koronie nie istnial. odpowiedzialni za den dzial ziewali i popijali kawe.
Ceglany2017-08-30 20:47:53
Faktycznie z tymi koszulka to zawaliła Korona ! Rozmiary dostępne M L rzadko kiedy były xl czy xxl! Ale reszta to zasługa p Paprockiego który wyciągnął finansowo klub !
Bryx2017-08-30 21:49:04
Koszulki z roku na rok wyglądają zbyt podobnie. Naprawdę można w przyszłym roku poprosić Pumę, żeby wykazała się trochę większą kreatywnością, wtedy i zainteresowanie będzie większe. O problemie dostępności nie piszę, bo to się samo rozumie.
obsługa w sklepiku dramat2017-08-30 23:11:03
Klub nie zrobił wtedy nic aby zachęcić do zakupu koszulek ba oni nawet nie potrafili zatowarowac sklepiku w rozmiary odzieży. Kilka razy byłem chciałem kupić zawsze to samo nie ma i nie wiem kiedy będzie. Dramat. Reszta to zasługa Pana Paprockiego który wprowadził plan naprawczy .
dramat marketingowy2017-08-30 23:37:47
w sklepie kibica na sciegiennego zostal jeden rodzaj szalika, bo reszta ponoc sie wyprzedala, to sa te nowe porzadki dyrektora z Turcji?
gnom2017-08-31 08:58:45
Z tymi koszulkami to jakieś wałki są. Chciałem kupić to coś kombinowali że nie ma rozmiarów a potem nagle się znalazła koszulka z rozmiarem tylko że.... bez metki (bo jakiś zwrot z klubu czy coś już nie pamiętam).
Ksiegowy2017-08-31 12:38:36
Wzrost przychodów z reklamy wynika nie z działań zarzadu klubu tylko z umowy sprzedazy 72% akcji i zapłaty przez Gminę Kielce 3 mln złotych za promocję miasta Kielce.

Dodaj komentarz

Copyright © 2019 CKsport.pl Redakcja Reklama

Projekt i wykonanie: CK Media Group