Strasznie nie lubię tego pytania. To czysty biznes

12-09-2018 08:15,
Z Warszawy - Mateusz Kaleta

Wspólna konferencja Suzuki Motor Poland oraz Korony Kielce na warszawskim Wilanowie dostarczyła wiele emocji. Na spotkaniu przedstawione zostały nie tylko szczegóły współpracy kieleckiego klubu z japońskim koncernem, lecz poznaliśmy również nowe obszary działań, w zakresie jakich porozumieli się prezesi spółek. Od jesieni kielecki stadion będzie nosił nazwę “Suzuki Arena”. Ponadto, Suzuki ma współfinansować i pomagać Koronie w pozyskiwaniu nowych, perspektywicznych zawodników. O szczegółach współpracy mówi prezes Suzuki Motor Poland – Piotr Dulnik. 

Pierwszą umowę Suzuki oraz Korona Kielce zawarły w styczniu. Nie była ona skonkretyzowana, ale wówczas mówiło się o kwotach rzędu kilkuset tysięcy złotych. Dzisiaj współpraca wchodzi na znacznie wyższy poziom. Japoński koncern będzie wspierał klub kwotą kilku milionów złotych na sezon – przez kilka kolejnych lat. 

REKLAMA

Zanim Suzuki Motor Poland zadecydowało się związać z Koroną, dokładnie analizowało piłkarski rynek. Jak zdradził prezes Piotr Dulnik, firma obserwowała wiele klubów piłkarskiej ekstraklasy. Co sprawiło, że wybór padł na Koronę? - Głównie to, że był to nowy projekt. Korona zaczynała nie od zera, ale jednak w klubie nastąpiły znaczące roszady – zmiana właściciela, miasto przestało mieć większościowy pakiet udziałów, wszedł nowy inwestor, nowi ludzie, nowi trenerzy, zawodnicy. Stwierdziliśmy, że chcemy wejść w ten projekt od początku, bo wtedy najłatwiej zaobserwować progres. Gdy wchodzi się w coś gotowego, często to wygląda znacznie inaczej. Tutaj natomiast coś razem zaczynamy – i coś razem tworzymy. Taka była nasza wizja – wyjaśnia prezes japońskiego koncernu motoryzacyjnego.

- Pierwsza umowa, jaką zawarliśmy miała miejsce w zasadzie w środku sezonu. Chcieliśmy zaobserwować jak będzie wyglądała współpraca, jak będą się układały nasze wzajemne relacje. Zdecydowaliśmy się na nasze wstępne zaangażowanie – w ograniczonej formie. Logo firmy Suzuki znalazło się na tyle koszulek, na co wielu ludzi patrzyło sceptycznie. Słyszałem głosy, że tak duża firma nie wygląda poważnie na tyle piłkarskich trykotów. Ale to był początek. Szanujemy się wzajemnie i musieliśmy również respektować umowy, jakie Korona posiadała z innymi partnerami. Nie mieliśmy zbyt wielkiego pola manewru, więc porozumieliśmy się, że to jest jedno z wolnych miejsc, na którym możemy reklamować markę. Oczywiście – wszystko to odbyło się z założeniem, że następnego dnia siadamy do rozmów i ustalamy bardziej konkretne działania – podkreśla Dulnik.

Nowa umowa pomiędzy Suzuki, a Koroną przenosi tę współpracę na zupełnie inny poziom. Japoński koncern staje się sponsorem strategicznym. To sprawia, że od dzisiaj niemal decyduje o obliczu klubu. Rozmowy i negocjacje trwały bardzo długo. Ostatnie kwestie były ustalane jeszcze w przeddzień oficjalnej konferencji prasowej. - To bardzo poważne przedsięwzięcie, które musieliśmy dokładnie analizować, bo jesteśmy firmą. Spółkę-matkę mamy w Japonii, która rozlicza nas z wielu elementów i bardzo poważnie musimy traktować to, co robimy. Jestem pewien, że nie popełniamy tutaj błędu wspierając klub – pewnie stwierdza Dulnik.

- Dążymy naszą “way of life Suzuki” - czyli tą naszą drogą życia sportowego, w duchu sportu. Robimy to, angażując się w umowę z Koroną. To oczywiście czysty biznes. Dobra gra Korony, to także większa oglądalność i tym samym zwrot w postaci wizyt potencjalnych klientów w naszych salonach, czy zakupy samochodów. Z jednej strony - “way of life” - o której mówiłem, a z drugiej – czysty biznes. Jeśli będzie on przebiegał tak, jak sobie tego życzymy, tym większe będzie nasze wsparcie dla Korony Kielce – podkreśla.

Kilka milionów złotych na sezon, flota aut, bardzo ciekawy projekt związany z dofinansowywaniem transferów nowych zawodników oraz zmiana nazwy stadionu na Suzuki Arenę – to najbliższe płaszczyzny współpracy Korony z japońskim koncernem motoryzacyjnym. - Są to duże kwoty, ale mówimy przecież o drużynie z ekstraklasy, która musi zbudować sobie budżet. Nie możemy mówić o kwotach mniejszych, bo jeśli popatrzymy sobie w budżety polskich klubów, to zauważymy, że mamy tam grupę klubów obracających się w kwotach do 20-25 mln złotych, a dalej 60 i 130 mln złotych. Aby dzisiaj liczyć się w stawce i wyglądać poważnie – a my z takim logotypem na koszulce musimy poważnie wyglądać – ten budżet chcemy wspierać, aby Korona miała swoją jakość. Do tej pory miała, ale zależy na utrzymaniu stabilności – zwraca uwagę prezes Suzuki Motor Poland.

I podkreśla: - Cały czas formalizujemy umowy. Pomysły są dosyć świeże, a nad pewnymi rzeczami siedzieliśmy jeszcze wczoraj wieczorem, ustalaliśmy kwestie porozumienia. Teraz do gry wejdą prawnicy, którzy pomogą skonstruować umowy.

Wyjątkowo ciekawie zapowiada się współpraca Suzuki z Korona w zakresie pozyskiwania nowych zawodników. Jak będzie to wyglądało w praktyce? - Tak jak powiedziałem na konferencji – prezes wskazuje zawodnika, kogoś wartego zainteresowania, perspektywicznego, młodego piłkarza, a my pochylamy się razem z klubem nad jego pozyskaniem. Podkreślam – jeżeli będą to perspektywiczni gracze i będą grali w klubie Korona nie rok, ale dłużej i będą dawali jakość – wówczas siadamy, ustalamy, czy jest to zawodnik, na którego możemy liczyć, pada jakaś kwota i finalizujemy tego typu kontrakt – objaśnia Piotr Dulnik, rodowity kielczanin. 

Czy ta kwestia miała znaczenie przy wyborze partnera biznesowego? - Strasznie nie lubię tego pytania. Oczywiście, mam i zawsze będą miał sentyment do miasta. Jeżeli miałbym sto klubów i Koronę – zawsze wybrałbym Koronę. Ale tak jak wspominałem już w styczniu – jestem prezesem spółki i jestem rozliczany z wyników. Jeżeli nie byłby to dobry biznes, taki, który spowodowałby straty dla firmy Suzuki, to oczywiście byśmy go nie realizowali. W firmie jest grupa osób, jest zarząd i wspólnie bardzo dokładnie analizujemy rynek piłkarski. Wspieramy się szeroką gamą raportów związanych z czystym marketingiem i one pokazują nam, że to co robimy z Koroną ma swój sens, cel i nie stwarza nam żadnych strat – podsumowuje. 

 

------------

Dziękujemy, że jesteś z nami i wspierasz twórczość dostępną na CKsport.pl. Kliknij w link poniżej i postaw naszej redakcji symboliczną kawę.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Wasze komentarze

Cześć2018-09-12 09:32:59
Wielkie dzięki za ten projekt dla Wszystkich, którzy się przyczynili do jego powstania i realizacji.
Brawo!
JaneK2018-09-12 10:17:40
Do redakcji: To jak ma prezes na imię? Krzysztof czy Piotr
coma2018-09-12 10:18:35
Piotr czy Krzysztof Dulnik?
CK2018-09-12 11:04:16
Czy Pan Piotr to brat Artura?
r2d22018-09-12 11:15:11
Piotr Dulnik - mój były sąsiad :)
RRRKKK2018-09-12 14:20:55
To ze Piotr Dulnik jest kielczaninem to jedno, ale jestem pewien, ze Koronie pomogla tez obecnosc NSK. Japonczycy czesto wchodza tam gdzie juz inni przetestowali teren. Przygladajac sie udzialom w NSK wydaje mi sie ze NSK moze nalezec nawet do tego samego keiretsu co Suzuki (spojrzcie na Mitsubishi UFJ Financial Group, Inc.). Wreszcie poszukajcie sobie NSK i Suzuki w internecie i zajrzyjcie na strone o zarzadzie globalnym NSK. Nie wiem jak czestym nazwiskiem w Japonii jest Suzuki, ale w radzie i zarzadzie NSK jest Shigeyuki Suzuki. Jest tez senior vice-president Hiroshi Suzuki i vice-president Keita Suzuki. Tak wiec nie umnieszajac zaslug nowemu zarzadowi Korony, wydaje mi sie, ze Suzuki od poczatku patrzyl przychylniejszym okiem na Korone niz na inne kluby.
Ale to oznacza niestety takze to, ze jesli NSK bedzie mial jakies problemy w Kielcach, to moze sie to negatywnie odbic na Koronie.
Nippon fussball2018-09-12 21:15:53
No to teraz Pan Suzuki zasponsoruje dla Korony kontrakt napastnika reprezentacji Japonii Keisuke Honda.
Też dobra marka, to nam zostanie jeszcze Mitsubishi, Toyota i Nissan i już mamy drugą Japonię.
Łożyska już mamy.....
Jan Suzin z tych Suzuki2018-09-12 21:18:47
Tych Suzuków w Japonii to jak Dulników w Polsce,
C.K.2018-09-12 21:40:50
Brawo Piotrek.Słoneczna pamięta :)

Ostatnie wiadomości

Korona Kielce poznała termin ostatniego meczu na Suzuki Arenie, w którym zmierzy się z Ruchem Chorzów.
Sławomir Szmal ogłosił chęć startu w wyborach na prezesa Związku Piłki Ręcznej w Polsce. Legendarny bramkarz chce zreformować organizację zarządzającą rodzimym handballem, a o swojej decyzji poinformował na specjalnej konferencji prasowej.
Dwóch zawodników Korony Kielce: Piotr Malarczyk oraz Jewgienij Szykawka zostało nominowanych do najlepszej jedenastki 29. kolejki PKO BP Ekstraklasy. Dla Białorusina jest to pierwsze tego typu wyróżnienie w trwającym sezonie.
W 29. kolejce Ekstraklasy padł absolutny rekord frekwencji w XXI wieku. Na Stadionie Śląskim spotkanie pomiędzy zaprzyjaźnionymi Ruchem Chorzów i Widzewem Łódź oglądało przeszło 50 tysięcy osób.
Maciej Giemza z Piekoszowa obok Kielc wraz z pilotem Rafałem Martononem zwyciężyli w pierwszej rundzie Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych – rajdzie Baja Drawsko Pomorskie 2024.
20-krotni mistrzowie Polski rozpoczynają decydującą rywalizację o Final Four Ligi Mistrzów. Do Hali Legionów przyjeżdża obrońca trofeum – S. C. Magdeburg.
Pogoń Siedlce niepokonana od dwóch miesięcy, a Radunia Stężyca z okazałym przełamaniem. Za nami 29. kolejka II ligi.
Grad goli na początek oraz na zakończenie kolejki. Tak minęła 29. seria PKO BP Ekstraklasy.
W środę (24 kwietnia) Industria Kielce podejmie Magdeburg w pierwszym meczu ćwierćfinału Ligi Mistrzów. – Jestem gotowy na to, aby wprowadzić naszą drużynę do Kolonii – powiedział przed spotkaniem Alex Dujszebajew, kapitan „żółto-biało-niebieskich”.
Już w najbliższą środę (24 kwietnia) Industria Kielce podejmie Magdeburg w pierwszym meczu ćwierćfinału Ligi Mistrzów. – Przed nami wymagający mecz, ale taki mamy etap sezonu – powiedział przed spotkaniem Arkadiusz Moryto, skrzydłowy „żółto-biało-niebieskich”.
Przed Industrią Kielce decydująca rywalizacja o awans do Final Four Ligi Mistrzów. – Magdeburg jest silniejszy niż rok temu – powiedział przed pierwszym spotkaniem Tałant Dujszebajew, trener „żółto-biało-niebieskich”.
Kolejną kolejkę mają za sobą zawodnicy występujący w RS Active IV lidze. W 24. kolejce Korona II Kielce wygrała u siebie 1:0 z GKS-em Rudki, a Orlęta zwyciężyły 6:0 z Arką Pawłów.
Po ostatnim zwycięstwie z Jagiellonią kibice Cracovii mogli złapać trochę pewności i uwierzyć, że spadek to bardzo odległa rzecz. Jednak po niedzielnej przegranej z Puszczą Niepołomice sytuacja w Krakowie jest bardzo niepewna, zwłaszcza jeśli spojrzymy na terminarz zespołu z Krakowa.
Za nami 19. kolejka grupy południowej I ligi TTCup.com, w której na co dzień gra Polonia Kielce. Ekipa ze stolicy naszego regionu pokonała w wyjazdowym starciu KTS MDC² Park Gliwice 6:4.
Miniony weekend przebiegł nam pod znakiem nie tylko piłkarskich i handballowych, ale również bilardowych emocji. Galeria Echo w Kielcach ponownie gościła najlepsze poolowe zespoły z całej Polski. Wśród nich gospodarz – Nosan.
SMS ZPRP Kielce wygrał dwa spotkania Ligi Centralnej, a Końskie wciąż pozostają niezdobyte. KSZO i Wisła z kolejnymi porażkami.
Suzuki Korona Handball Kielce przegrała we własnej hali w meczu 19. kolejki Ligi Centralnej Kobiet z ENEA Piłka Ręczna Poznań 32:34. Najskuteczniejszą zawodniczką kielczanek była Zofia Staszewska, zdobywczyni ośmiu bramek.
Kto w weekend odwiedził halę przy ulicy Krakowskiej w Kielcach, ten nie żałował. Fani szczypiorniaka w piątek, sobotę oraz niedzielę doświadczyli świetnego widowiska z udziałem juniorek młodszych Korony Handball. Kieleckie zawodniczki wywalczyły awans do ćwierćfinału mistrzostw Polski!
W piątkowe popołudnie doszło do starcia określanego „Świętą Wojną”. Żółto-czerwoni kolejny raz wyszli zwycięsko ze starcia z Radomiakiem, co nie spodobało się kibicom przyjezdnych. Stawili się więc oni pod stadionem i przekazali zawodnikom swoje niezadowolenie.
Za nami 26. kolejka trzeciej ligi grupy czwartej. KSZO wysoko przegrał w wyjazdowym starciu z Wieczystą Kraków, Czarni Połaniec musieli uznać wyższość Avii Świdnik, a Star Starachowice zremisował z Chełmianką.
Industria Kielce wygrała pierwszy półfinałowy mecz Orlen Superligi z KGHM Chrobrym Głogów 30:22. – Spotkały się dziś drużyny, które bardzo mocno i ambitnie walczyły – powiedział po spotkaniu Krzysztof Lijewski, drugi trener „żółto-biało-niebieskich”.
Korona Kielce w efektownym stylu pokonuje Radomiak Radom 4:0 i daje jasno do zrozumienia, że w kontekście walki o ligowy byt nie powiedziała ostatniego słowa. Dziś wybieramy najlepszego Koroniarza piątkowej rywalizacji na Suzuki Arenie.
Industria Kielce wygrała pierwszy półfinałowy mecz Orlen Superligi z KGHM Chrobrym Głogów 30:22. Najwięcej bramek dla kielczan na Dolnym Śląsku, pięć, zdobył Szymon Wiaderny.
W 29. kolejce PKO BP Ekstraklasy Korona Kielce wygrała domowy mecz z Radomiakiem Radom 4:0. – Lubię w sobie to, że zawsze daję z siebie wszystko co mogę i co potrafię – mówił po spotkaniu Danny Trejo, skrzydłowy „żółto-czerwonych”.
Korona Kielce pokonała w spotkaniu 29. kolejki PKO BP Ekstraklasy Radomiaka Radom 4:0. – Od początku byliśmy zaangażowani i w naszej sytuacji takie zwycięstwo było bardzo potrzebne – powiedział Jewgienij Szykawka, napastnik kielczan.
W sobotę (20 kwietnia) 20-krotni mistrzowie Polski rozpoczną rywalizację z KGHM Chrobrym Głogów. Drużyna, która pierwsza wygra dwa spotkania awansuje do finału Orlen Superligi.
W 29. kolejce PKO BP Ekstraklasy Korona Kielce wygrała domowy mecz z Radomiakiem Radom 4:0. Po ważnym zwycięstwie zadowolenia ze swoich podopiecznych nie krył Kamil Kuzera.
Korona Kielce zdeklasowała Radomiak Radom na Suzuki Arenie. Żółto-czerwoni wygrali w 29. kolejce PKO BP Ekstraklasy 4:0, a i ten wynik wydaje się najniższym wymiarem kary. – W naszej grze nie było pozytywów – podsumowuje szkoleniowiec gości.
W 29. kolejce PKO BP Ekstraklasy Korona Kielce wygrała domowy mecz z Radomiakiem Radom 4:0. Bramki dla „żółto-czerwonych” zdobyli Luka Vušković (samobójcza), Danny Trejo oraz Jewgienij Szykawka (dublet).
Superliga sp. z o.o. i ZPRP podjęły decyzję o wprowadzeniu technologii wideoweryfikacji w meczach Orlen Superligi oraz Orlen Pucharu Polski. Arbitrzy będą mogli korzystać z systemu VR od półfinałów obu rozgrywek.

Copyright © 2024 CKsport.pl Redakcja Reklama

Projekt i wykonanie: CK Media Group