Spadek wynagrodzeń, duży wzrost przychodów i... tylko 600 sprzedanych koszulek Korony

30-08-2017 16:39,
Mateusz Kaleta

Już po raz dziewiąty firma doradcza EY (dawniej Ernst & Young) oraz Ekstraklasa S.A. przygotowały raport "Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu". Publikacja zawiera ranking biznesowy oraz opisy wszystkich klubów ekstraklasy, które brały udział w rozgrywkach w sezonie 2016/2017. Odrębnie pod kątem: sportowym, medialno-marketingowym i finansowym. Jak w rankingu plasuje się Korona Kielce?

W porównaniu do ubiegłorocznej klasyfikacji finansowej, Korona spadła o jedną pozycję i w obecnym zestawieniu uplasowała się na 14. miejscu. W rankingu biznesowym, kielczanie zanotowali awans o dwa miejsca - z trzynastego na jedenaste. Najlepiej, złocisto-krwiści prezentują się w rankingu efektywności sportowej. W tej klasyfikacji zajmują wysokie, szóste miejsce. Udało się to osiągnąć dzięki zajęciu 5. miejsca w ubiegłych rozgrywkach o mistrzostwo Lotto Ekstraklasy, a także dzięki występom w składzie Korony aż 4 reprezentantów krajów.

REKLAMA

W kieleckim klubie odnotowano wzrost kosztów operacyjnych i stratę ze sprzedaży, jednak z raportu wyłania się pozytywny obraz zarządzania finansami klubu. Korona przez cały ubiegły sezon zanotowała ogólny wzrost przychodów, wynoszący +58,3%. Pod względem dynamiki zmiany przychodów kielczanie uplasowali się na trzecim miejscu w ligowym rankingu, przegrywając jedynie z Arką Gdynia (+127,7%) oraz grającą w elitarnej Lidze Mistrzów Legią Warszawa (+115,6%). To dokonały wynik, biorąc pod uwagę, że w sezonie 2015/16 Korona znalazła się w gronie drużyn z ujemną dynamiką zmiany przychodów (-12,9%).

Korona odnotowała rekordowy wzrost przychodów, w porównaniu do ubiegłego sezonu. W kampanii 15/16 klub osiągnęła 11,2 mln zł, a ubiegłoroczne rozgrywki przyniosły zastrzyk w postaci 17,9 mln zł. To bardzo dobry prognostyk na przyszłość. Korona jeszcze nigdy w swojej historii nie odnotowała tak znaczącego wzrostu w przychodach, a w ostatniej dekadzie wpływy plasowały się na poziomie 10-13 mln zł.

Pomimo wyraźnego wzrostu przychodów ze sprzedaży – 17,9 mln zł – kwota ta stawia Koronę w ogonie klubów Ekstraklasy (12. miejsce). Z mniejszymi przychodami musieli radzić sobie tylko dyrektorzy finansowi Wisły Płock, Piasta i Górnika.  

O oczko niżej kielczanie uplasowali się pod względem płynności finansowej, a najlepszy wynik uzyskali pod względem dywersyfikacji przychodów, lecz oznacza to zaledwie dziewiąte miejsce w całej stawce.

W sezonie 2016/2017 prawie 46% (8,1 mln PLN) przychodów drużyny z Kielc to wpływy z praw medialnych. Niemal 35 % (6,2 mln PLN) pochodziło od sponsorów i z reklamy, 8 % (1,5 mln PLN) to wpływy z dnia meczowego. Pozostała część to transfery, działalność handlowa i inne przychody. Wyraźnie widać zatem dwukrotny – z 3,1 mln PLN w 2015 r. – wzrost przychodów Korony z tytułu sponsoringu i reklamy oraz znaczący – o ponad 2,8 mln PLN – przyrost z tytułu praw medialnych.

Pomimo znacznego wzrostu przychodów ze sprzedaży, w Kielcach nie poszły w górę wynagrodzenia piłkarzy. To jedyny taki przypadek w skali całej ligi. Odnotowano ich minimalny spadek - z 9,6 mln zł (w 2015r.) do 9,4 mln zł w sezonie 2016/17. Warto zaznaczyć, że podobnie jak Korona, tylko cztery kluby obniżyły koszty wynagrodzeń: Piast, Górnik, Lech i Śląsk.

Mimo tego osiągnięcia, minimalnie wzrósł koszt każdego punktu wywalczonego przez Koronę – do 196 tys. zł. To daje kielczanom 7. miejsce w klasyfikacji. Liderem pozostaje Arka Gdynia (118 tys. zł), natomiast tabelę zamyka Legia Warszawa (661 tys. zł).

Średnia oglądalność meczów Korony w telewizji w ubiegłym sezonie wyniosła 113 tys. widzów. To plasuje kielecki klub na 9. pozycji w ekstraklasowym rankingu. Dwukrotnie udało się przekroczyć liczbę 200 tysięcy - w meczu 6. kolejki z Wisłą Kraków (233 tys. - najlepszy wynik kolejki) oraz na inaugurację rundy finałowej z Lechem Poznań. Dziewiątą lokatę kielczanie osiągnęli także w rankingu średniej frekwencji na stadionach. Na Kolporter Arenie w sezonie 2016/2017 zasiadło średnio 7 212 widzów.

Rokrocznie maleje także wskaźnik zadłużenia kieleckiego klubu. W ubiegłym sezonie wyniósł on 2,61 i uplasował Koronę na 11. miejscu w tego typu rankingu. W ubiegłych latach ten sam wskaźnik był wyższy i wyniósł odpowiednio 3,07 (w sezonie 2015/2016) oraz 4,50 (w sezonie 2014/2015).

Ciekawą jest zestawienie przedstawiające liczbę sprzedanych replik koszulek poszczególnych klubów ekstraklasy. Korona zajmuje w niej niechlubne, przedostatnie miejsce i wyprzedza jedynie Górnik Łęczna (nie odnotowano danych w przypadku Bruk-Betu Termaliki). W ubiegłych rozgrywkach sprzedano jedynie 600 żółto-czerwonych koszulek. Na czele takiej klasyfikacji stoi Legia Warszawa, która sprzedała rekordowe 22 tysiące strojów i znacząco wyprzedza pod tym względem resztę stawki.

Kliknij i zobacz: PEŁNY RAPORT "Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu"

------------

Dziękujemy, że jesteś z nami i wspierasz twórczość dostępną na CKsport.pl. Kliknij w link poniżej i postaw naszej redakcji symboliczną kawę.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Wasze komentarze

Rysiek king2017-08-30 19:02:41
Co zrobił poprzedni zarząd aby zwiększyć sprzedaż koszulek? Po pierwsze wysoka cena po drugie nawet jak potencjalny klient chciał zakupić to brakowało rozmiaru. Na pytanie w sklepie kibica kiedy będą rozmiary panie odpowiadały nie wiem. Tak dba się o klienta? Mam nadzieje że teraz to zmieni się
Popey2017-08-30 19:20:18
Dokładnie z koszulkami dramat sam chciałem parokrotnie kupić, ale nie było rozmiaru ...
Spec2017-08-30 19:30:14
Marketing - coś co w tym klubie nie istniało. Dobrze że obecne władze właśnie w tym szukają szansy na rozwój klubu
Tomek2017-08-30 20:06:55
Marketing w Koronie nie istnial. odpowiedzialni za den dzial ziewali i popijali kawe.
Ceglany2017-08-30 20:47:53
Faktycznie z tymi koszulka to zawaliła Korona ! Rozmiary dostępne M L rzadko kiedy były xl czy xxl! Ale reszta to zasługa p Paprockiego który wyciągnął finansowo klub !
Bryx2017-08-30 21:49:04
Koszulki z roku na rok wyglądają zbyt podobnie. Naprawdę można w przyszłym roku poprosić Pumę, żeby wykazała się trochę większą kreatywnością, wtedy i zainteresowanie będzie większe. O problemie dostępności nie piszę, bo to się samo rozumie.
obsługa w sklepiku dramat2017-08-30 23:11:03
Klub nie zrobił wtedy nic aby zachęcić do zakupu koszulek ba oni nawet nie potrafili zatowarowac sklepiku w rozmiary odzieży. Kilka razy byłem chciałem kupić zawsze to samo nie ma i nie wiem kiedy będzie. Dramat. Reszta to zasługa Pana Paprockiego który wprowadził plan naprawczy .
dramat marketingowy2017-08-30 23:37:47
w sklepie kibica na sciegiennego zostal jeden rodzaj szalika, bo reszta ponoc sie wyprzedala, to sa te nowe porzadki dyrektora z Turcji?
gnom2017-08-31 08:58:45
Z tymi koszulkami to jakieś wałki są. Chciałem kupić to coś kombinowali że nie ma rozmiarów a potem nagle się znalazła koszulka z rozmiarem tylko że.... bez metki (bo jakiś zwrot z klubu czy coś już nie pamiętam).
Ksiegowy2017-08-31 12:38:36
Wzrost przychodów z reklamy wynika nie z działań zarzadu klubu tylko z umowy sprzedazy 72% akcji i zapłaty przez Gminę Kielce 3 mln złotych za promocję miasta Kielce.

Ostatnie wiadomości

Piątkowy mecz z Radomiakiem Radom będzie bardzo ważnym spotkaniem w kontekście walki kielczan o utrzymanie. Przeanalizujmy więc czego możemy się spodziewać po drużynie prowadzonej przez Macieja Kędziorka.
W 29. kolejce PKO BP Ekstraklasy Korona Kielce zagra na własnym stadionie z Radomiakiem Radom. „Żółto-czerwonych” czeka jedna z najważniejszych batalii w sezonie.
Jarosław Przybył sędzią meczu 29. kolejki PKO BP Ekstraklasy, w którym Korona Kielce zmierzy się z Radomiakiem Radom. Spotkanie na Suzuki Arenie będzie 24 konfrontacją „żółto-czerwonych” prowadzoną przez tego arbitra.
Na rynku dostępne są różne rodzaje lotek do badmintona, niektóre kosztują kilkanaście złotych za opakowanie, inne kilkaset. Skąd tak duże różnice? Czy warto wydawać po kilkadziesiąt złotych na jedną lotkę, jeśli za tyle można mieć opakowanie?
Już w najbliższy piątek Korona Kielce zmierzy się na własnym stadionie z Radomiakiem Radom. Na konferencji prasowej przed spotkaniem poruszony został interesujący wielu temat kontuzji oraz przygotowania fizycznego zespołu.
Dylan Nahi przedłużył umowę z Industrią Kielce! „Żółto-biało-niebieski” klub prolongował kontrakt ze skrzydłowym do 2028 roku.
Wiosenne przesilenie to okres, który często wiąże się z uczuciem zmęczenia, apatii oraz obniżeniem nastroju. Są one w dużej mierze spowodowane wydłużeniem dnia i wzrostem temperatury, który przekłada się na zmiany hormonalne. Można jednak im zapobiec. Wystarczy zadbać o odpowiednie nawyki żywieniowe i suplementację. Tylko, które witaminy i suplementy będą dobrym wyborem na wiosenne przesilenie?
Rozdmuchane i przeskalowane – tak w największym skrócie można podsumować oskarżenia, jakie padły pod adresem Benoita Kounkouda na początku roku. Szczypiornista był podejrzewany o próbę gwałtu na 20-latce, co jednak nie znalazło potwierdzenia w faktach.
Od czwartku do soboty Kielce ponownie staną się bilardową stolicą Polski. W dniach 18-20 kwietnia w Galerii Echo dobędzie się 2 zjazd tegoroczny zjazd Bilardowej Ekstraklasy.
Industria Kielce w półfinale Orlen Superligi zagra z KGHM Chrobrym Głogów.
Ciągnący się od miesięcy uraz Mateusza Czyżyckiego nie ustępuje. W środę trener Kamil Kuzera poinformował, że 26-latka w tym sezonie na murawie już nie zobaczymy. Wszystko wskazuje na to, że gracza Korony Kielce czeka zabieg.
Korona Kielce w 29. kolejce PKO BP Ekstraklasy zagra na własnym stadionie z Radomiakiem Radom. – Ambicją, wolą walki i zaangażowaniem musimy wygrać mecz z Radomiakiem – powiedział przed spotkaniem Bartosz Kwiecień, obrońca „żółto-czerwonych”.
To już końcówka biletów dostępnych na mecz Magdeburg - Industria Kielce. Klub pozyskał dodatkową i zarazem ostatnią pulę wlotek na to starcie.
Jak przekazał prezes Cracovii, Mateusz Dróżdż, Puszcza Niepołomice tylko do końca obecnego roku będzie mogła korzystać z obiektu w Krakowie. – Gdyby nie pracownicy Cracovii, to Puszcza nie byłaby w stanie zorganizować meczu. Chcemy im pomóc, ale nasz stadion to nasz dom - mówi prezes krakowskiego klubu.
Zajmująca miejsce spadkowe Korona Kielce zmierzy się w piątek na Suzuki Arenie z Radomiakiem Radom. – Wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że mieliśmy inne oczekiwania. Miało to inaczej wyglądać, chcieliśmy czegoś innego – mówi podczas konferencji trener Kamil Kuzera.
Korona Kielce w 29. kolejce PKO BP Ekstraklasy zagra na własnym stadionie z Radomiakiem Radom. O kwestiach kadrowych przed tym ważnym pojedynkiem szerzej opowiedział Kamil Kuzera, trener „żółto-czerwonych”.
Rozlosowano grupy turnieju olimpijskiego szczypiornistów. Do walki o medale może stanąć nawet ośmiu graczy Industrii Kielce.
Polonia Kielce zakontraktowała zawodnika z Iranu. Jest nim Mohamad Ali Rouintanesfahani, a więc były reprezentant swojego kraju.
Kolejna kolejka PKO BP Ekstraklasy upłynęła pod znakiem wielu rozczarowań. Jednymi z rozczarowanych mogli być kibice Korony Kielce, a także kilku drużyn walczących o Mistrzostwo Polski. Rozczarowani nie mogą być też statystycy, gdyż ponownie pod względem frekwencyjnym było nieźle.
Korona Kielce wypełniła limit rozegrania 3 000 minut przez młodzieżowców w trwającym sezonie. „Żółto-czerwoni” mają również szansę na nagrodę z Pro Junior System.
Kolejny gol zawodnika wypożyczonego z Korony Kielce oraz debiut byłego trenera „żółto-czerwonych” w drużynie kandydata do awansu. Za nami 28. kolejka 2 ligi.
Zmiany na miejscu spadkowym oraz zadyszka czołówki. Tak minęła 28. kolejka PKO BP Ekstraklasy.
Po trzy spotkania w piątek, sobotę oraz niedzielę rozegrali zawodnicy klubów z zaplecza Ekstraklasy. Ciekawie było m.in. w Gdańsku i Lublinie, gdzie niezłym spotkaniom towarzyszyła spora liczba kibiców na trybunach.
MTB Cross kolejny raz rozpoczyna sezon Świętokrzyskiej Ligi Rowerowe w Daleszycach. Na starcie wyścigu stanęło blisko 500 zawodników.
W 23. kolejce świętokrzyskiej IV ligi obejrzeliśmy kolejne spotkania kieleckich drużyn. Korona II Kielce zmierzyła się na wyjeździe z Wierną Małogoszcz, a Orlęta podjęły na własnym stadionie Arkę Pawłów.
Pięć spotkań rozegrały w ostatnim tygodniu drużyny z naszego regionu występujące na niższych szczeblach rozgrywkowych. Jak sobie poradziły?
Piłkarza Korony Kielce Marcusa Godinho czeka operacja zerwanego więzadła. To pokłosie zdarzenia, które miało miejsce w ostatnim meczu z Wartą Poznań.
Za nami 25. kolejka trzeciej ligi grupy czwartej. Star Starachowice przegrał w Krakowie z Garbarnią, KSZO zremisował w domowym starciu z Wisłoką Dębica, a Czarni Połaniec wywieźli punkt z Chełma.
Industria Kielce wygrała drugi ćwierćfinałowy mecz Orlen Superligi z MMTS-em Kwidzyn 40:25. – Myślę, że bardzo cieszymy się z tego, że spokojnie rozwiązaliśmy mecz i nie daliśmy przeciwnikowi zbyt wiele przestrzeni na pokazanie swoich umiejętności – powiedział po spotkaniu Paweł Paczkowski, rozgrywający „żółto-biało-niebieskich”.
Industria Kielce wygrała drugi ćwierćfinałowy mecz Orlen Superligi z MMTS-em Kwidzyn 40:25. – Uniknęliśmy tym samym długiej podróży do Kwidzyna, na czym też nam zależało, żeby móc w przyszłym tygodniu potrenować i przygotować się na kolejnego przeciwnika – powiedział po spotkaniu Krzysztof Lijewski, drugi trener „żółto-biało-niebieskich”.

Copyright © 2024 CKsport.pl Redakcja Reklama

Projekt i wykonanie: CK Media Group