Employer Branding jako element CSR (społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw)
Podczas Europejskiego Forum Jakości, który odbyło się w warszawskim hotelu Marriott jesienią ubiegłego roku, eksperci bardzo zgodnie twierdzili, że bycie dobrym pracodawcą, to jeden z najistotniejszych elementów społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw.
Twoja firma dba o odśnieżanie chodnika obok siedziby, o estetykę trawników, wspiera sadzenie drzew, nie zanieczyszcza środowiska i pomaga zwalczać bariery architektoniczne utrudniające życie osobom niepełnosprawnym? To świetnie! Pomyśl teraz o pracownikach, których zatrudniasz i o ich rodzinach oraz o potencjalnych kandydatach. Inwestycja w nich, to najlepsza inwestycja w przyszłość jaką możesz dziś poczynić.
Dbałość o kadry jako element CSR i składowa powodzenia w biznesie
W poprzednim odcinku zwracaliśmy uwagę, że bez najlepszych kadr nie da się utrzymać przewagi konkurencyjnej w biznesie, jakości świadczonych usług i profesjonalnej produkcji. Bycie dobrym pracodawcą i zbudowanie wokół tego marki, to działanie, które pomoże osiągnąć dwa cele jednocześnie. Utrzymać dotychczasowy, wysoki standard oferty i zapewnić dalszy rozwój firmy ale również wykazać się odpowiedzialnością społeczną. Tak, jak dbasz o trawnik, dofinansowujesz, wystawę, czy zmniejszasz emisję spalin, tak samo, czyli z takim samym sercem i zapałem, powinieneś dbać o ludzi, ich rozwój, dobrą atmosferę w pracy i najlepsze możliwe warunki. To jest inwestycja nie tylko w pracownika, ale również w zapewnienie sobie kadr w przyszłości. Bo świadomość tego, że dziadek, mama, tata, ciocia, brat, szwagier, kolega z wojska, czy znajomy z Facebooka, ma ciekawą pracę, w fajnej, dbającej o kadry, firmie i jest po prostu zadowolony z życia, zapewni ci dopływ kadr na długo.
W Employer Brandingu nie ma drogi na skróty, czyli skąd się biorą słabi kandydaci?
Masz za sobą kolejne chybione rekrutacje? Dochodzisz do przekonania, że każde następne pokolenie jest co raz głupsze, mniej zdolne, nie potrafiące się zachować, stawiające zbyt wysokie wymagania i doszedłeś do przekonania, że „myśmy tacy nie byli”? To znaczy, że nadszedł czas na zmiany w twoim zarządzaniu kadrami i komunikacji. Jak więc powiedział mistrz współczesnej reklamy Paul Arden: „cokolwiek myślisz, pomyśl odwrotnie”. Może przyciągasz takich kandydatów, bo, chociaż ty jesteś najlepszy, to twoja oferta i marka pracodawcy już nie?
Przywykłeś do omawiania dalszych działań z szefami produkcji, strategii, marketingu albo korzystałeś ze wsparcia zewnętrznych konsultantów. Nie raz pracowałeś nad ustaleniem czym twój produkt, czy usługa wyróżnia się na tle konkurencji. Siądź więc z tymi fachowcami teraz, zaproś dział HR i zastanów się, czym wyróżniasz się jako pracodawca? Jaką masz markę? Poczytaj opinie w Internecie, ale nie na temat twoich usług, czy produktów, ani nawet nie architektury siedziby, tylko ciebie, twojej firmy, jako pracodawcy.
Następnie ustal strategię komunikacyjną. Statystyczny pracodawca w naszym regionie nie myśli o zatrudnieniu w perspektywie dłuższej niż dwa miesiące. Przebij to! Ułóż plan przynajmniej na rok. Ustal bardzo dokładnie, kim mają być ludzie, których chcesz zatrudnić? Młodzi absolwenci, dojrzali fachowcy, samotnicy, gotowi w każdej chwili polecieć na drugi koniec świata, by poprowadzić spotkanie biznesowe, czy stateczni rodzice, mocno przywiązani do swojego miejsca zamieszkania? Coś ci to przypomina? Tak, dokładnie tak samo znajdujesz klientów dla swojej oferty :-) Jeśli sobie uświadomimy, że pracownik to nasz najważniejszy klient, wygramy!
Ustal więc kim są ci ludzie, których będziesz chciał zatrudnić. Sprawdź gdzie bywają w Internecie, co lubią, po jakie media sięgają, gdzie się bawią? Napisz specjalnie dla nich strategię komunikacyjną i dobierz narzędzia niezbędne do jej realizacji. Jakie? Tego nie wiemy, bo nie wiemy, jaka jest twoja grupa docelowa, ale w następnym odcinku podpowiemy ci, jak się wystawić na targach pracy.
A gdybyś chciał zatrudniać pracowników z młodego pokolenia, polecamy ci prezentację Moniki Walczak: „Employer Branding w obliczu nowej generacji pracowników”. Uwaga, Pani Monika będzie jedną z prelegentek podczas konferencji otwarcia XX Ogólnopolskich Targów Pracy. Warto posłuchać co ma do powiedzenia.