Przygotuj się do targów!
Za tydzień odbędą się w Kielcach XIX Ogólnopolskie Tragi Pracy. W związku z tym wydarzeniem rozpoczynamy dziś wspólnie z Miejskim Urzędem Pracy w Kielcach akcję zatytułowaną: Przygotuj się do targów! Przez kolejne dni będziemy w kolejnych artykułach objaśniać: jak wybrać wymarzony zawód, jak planować swoją karierę, jak tworzyć profesjonalne dokumenty aplikacyjne, jak przygotować się do rozmowy z pracodawcą, wreszcie jak zadbać o swój wizerunek w social mediach? Całość zwieńczy chat z dyrektorem MUP Włodzimierzem Koroną oraz certyfikowane webinarium z zakresu kreowania swojego wizerunku w Internecie. Dzisiejszy odcinek kierujemy jednak do wystawców, których profesjonalne przygotowanie do targów też przecież dotyczy.
Wpływ zmian na rynku pracy na procesy rekrutacyjne
Począwszy od lata 2014 roku odnotowujemy w Polsce stały spadek poziomu rejestrowanego bezrobocia. Dziś jest ono najniższe od 25 lat. Perspektywy demograficzne dla Polski pokazują wyraźnie, że jesteśmy społeczeństwem starzejącym się. Wkraczamy w okres, w którym więcej osób będzie z rynku pracy schodzić niż na niego wkraczać. Oznacza to, że ten wielki wyścig o dobrych pracowników nabiera tempa. Chcąc mieć najlepsze kadry, bo chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że to ludzie stanowią o sile biznesu, sami musimy mieć najatrakcyjniejszą ofertę. Do tego nasza propozycja musi być skierowana do tej grupy docelowej, która nas szczególnie interesuje. Na rynku pracy obecni są przecież przedstawiciele różnych pokoleń. Komunikacje wobec nich uprawia się w zupełnie inny sposób. Patrząc na rzecz całą przez pryzmat narzędzi, zauważmy, że nie ma sensu dawać ogłoszenia o pracę w gazecie gdy chcemy zatrudnić młodego absolwenta, czy studenta, podobnie, jak pięćdziesięciolatka raczej nie zaangażujemy używają aplikacji mobilnych. Nasza komunikacja musi być więc oparta nie o trendy ale o skuteczne dotarcie do grupy docelowej.
HR + PR = EB
Nie, to nie jest wzór na piwo! :) Jeśli chcemy zatrudniać najlepszych pracowników, o których firmy rywalizują już nie tylko wewnątrz swojej branży, ale i z przedstawicielami innych sektorów gospodarki, musimy przygotować dobrą ofertę i posiadać wizerunek dobrego pracodawcy (ang. Employer Branding). W tym celu musimy zacieśnić współpracę pomiędzy działem zasobów ludzkich (HR) i pionem komunikacji zewnętrznej (PR). Kadry wiedzą, kogo chcemy zatrudnić – czy pracowników młodych i szukających przygód, czy starszych, rozglądających się za stabilna posadą; czy posiadających doświadczenie, czy też świeżo upieczonych absolwentów, których dopiero będziemy formować. Dział Public Relations wie, jak zbudować strategię komunikacyjną i dobrać narzędzia do wytyczonej przez HR grupy docelowej. Skoro mowa o rozwiązaniach technicznych, zwróćmy uwagę, że targi pracy to dobre miejsce do budowania wizerunku pracodawcy. Tylko w trakcie takich wydarzeń mamy szansę zwrócić się jednocześnie i to w ramach spotkań bezpośrednich, do dużej liczby potencjalnych kandydatów. Co więcej, w toku rozmów z osobami odwiedzającymi wydarzenie, możemy też poznać opinię na nasz temat i na temat przygotowanej dla nich oferty. Targi jest to zatem dobry moment na szybkie „rozpoznanie bojem” tego, czy nasza propozycja przemawia do tej grupy kandydatów, którą chcemy zatrudnić.
Stoisko i gadżety
Im nasze stoisko lepiej wyróżni się z grona pozostałych, tym lepiej. W końcu przesłanie dla marki XXI wieku brzmi niezmiennie: „wyróżnij się, albo zgiń”. To samo dotyczy Employer Brandingu. Ponieważ przez długie lata obowiązywał w Polsce tzw. rynek pracodawcy, kiedy to przedsiębiorcy dyktowali warunki a dużo osób szukało zatrudnienia, wiele firm swój wizerunek na targach traktowało po macoszemu. Na przykład systemy wystawiennicze pozostawiano dla imprez branżowych, a o oznaczenie stoisk w trakcie targów czy giełd pracy dbano przeciętnie. Oczywiście, sprzedaż produktu i usługi jest ważna, ale czy można produkować i świadczyć usługi na wysokim poziomie bez dobrych kadr? Odpowiedź jest oczywista. W tym roku sytuacja się diametralnie zmieniła. To wystawcy powinni się postarać, by złowić najlepszych. Warto więc do przygotowania stoiska zaangażować dział marketingu firmy.
Stoisko musi przyciągać i to musi przyciągać kandydatów z tej grupy docelowej, która nas szczególnie interesuje. Obsługiwać je powinny osoby kompetentne, które będą wstanie opowiedzieć ze szczegółami o procesach rekrutacyjnych w firmie, o pakietach socjalnych, kulturze organizacji etc. Powinniśmy też zadbać o materiały dla zwiedzających, w tym o gadżety. Te sugerujemy podzielić na dwie kategorie – pierwsze ogólnie dostępne (długopisy, smycze, cukierki itp.) oraz te, które damy najbardziej obiecującym kandydatom, po wstępnych rozmowach. Jak słusznie zauważył w swej „Subiektywnej psychologii biznesu” Paweł Fortuna: „kiedy spotykasz człowieka, porozmawiaj z nim i na koniec coś mu daj (…).” Ta rada idealnie pasuje do imprez wystawienniczych, do targów pracy również.
Życzmy wystawcom biorącym udział w XIX Ogólnopolskich Targach Pracy samych owocnych rozmów!
Redakcja we współpracy z Miejskim Urzędem Pracy w Kielcach