Korona z dużym wzrostem przychodów. Do ligowego peletonu jednak daleko [Raport Finansowy Ekstraklasy]
Firma audytorsko-doradcza Grant Thornton przygotowała raport „Finansowa Ekstraklasa” za sezon 2023/2024.
To kolejne tego typu podsumowanie przygotowane przez firmę Grant Thornton (zeszłoroczną analizę możecie przeczytać TUTAJ). Przypomnijmy, że na przychody klubów podane w dokumencie składają się wpływy komercyjne (np. umowy ze sponsorami, sprzedaż reklam), przychody z dnia meczowego (sprzedaż biletów, karnetów i loży VIP, cateringu), wpływy z tytułu tzw. scentralizowanych praw mediowych i marketingowych (wpływy z Ekstraklasy SA oraz UEFA), a także przychody z tytułu transferów zawodników. Liderem zestawienia jest warszawska Legia (267 mln zł, czyli o 84% więcej niż przed rokiem), drugą pozycję zajął natomiast Lech Poznań (spadek przychodów ogółem ze 184 mln zł do 123 mln zł.).
Ranking przychodów (z transferami) klubów PKO Ekstraklasy za sezon 2023/24:
1. Legia Warszawa 267,03 mln zł
2. Lech Poznań 123,10
3. Raków Częstochowa 114,60
4. Pogoń Szczecin 90,79
5. Śląsk Wrocław 68,58
6. Górnik Zabrze 62,34
7. Jagiellonia Białystok 59,56
8. Widzew Łódź 58,08
9. KGHM Zagłębie Lubin 54,07
10. Cracovia 42,39
11. FKS Stal Mielec 35,01
12. Radomiak Radom 34,20
13. ŁKS Łódź 31,63
14. Ruch Chorzów 31,61
15. Piast Gliwice 30,33
16. Korona Kielce 26,55
17. Warta Poznań 22,57
18. Puszcza Niepołomice 15,53
Jak czytamy w tekście (którego pełna treść dostępna TUTAJ) w rankingu przychodów ogółem kielczanie zanotowali 26,5 miliona złotych wpływów. W stosunku do sezonu 2022/23 Korona zanotowała wzrost przychodów o 4,4 mln zł. Główną przyczynę tego pozytywnego trendu należy upatrywać w zwiększeniu przychodów ze scentralizowanych praw mediowych i marketingowych – klub ze stolicy regionu świętokrzyskiego osiągnął w tej kategorii wzrost o 43%, tj. 3,6 mln zł. „Żółto-czerwoni” powtórzyli wynik sprzed roku i zostali sklasyfikowani na 16. pozycji.
Źródło: Raport zamieszczony na stronie grantthornton.pl
Co ciekawe, Korona znalazła się na 10. lokacie pod względem ilości sprzedanych koszulek, było ich 2 842. Fani do personalizacji trykotów najczęściej wybierali nazwisko Martina Remacle.
W bardzo istotnym wskaźniku udziału wynagrodzeń w przychodach ogółem w sezonie 2023/2024 Korona plasuje się na 14. miejscu (76%). Wyraźnie ponad stan płaciły dwa kluby - KGHM Zagłębie Lubin (101%), a także Puszcza Niepołomice (116%). Dla sezonu 2024/25 zalecany przez UEFA poziom współczynnika będzie wynosił 80%.
Korona była natomiast 13. klubem pod względem średniej oglądalności meczów z jej udziałem (średnia oglądalność live danego klubu to 127 tys.). W tym zestawieniu „Koroniarzom” brakuje niewiele do Warty Poznań oraz Cracovii (po 130 tys.).
Pełny raport dostępny jest TUTAJ.
Fot. Grzegorz Ksel