Employer Branding jako element CSR (społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw)
Od kilku lat te dwa elementy działalności biznesowej zaczynają się ze sobą zazębiać – budowanie marki dobrego pracodawcy i społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Firmy, nawet te aktywne na bardzo odległych rynkach, kandydatów do pracy poszukują najczęściej w najbliższej okolicy. Oznacza to, że powinny się dobrze kojarzyć na swoim terenie, a to wymaga budowania relacji i aktywność na polu, na którym pozornie nie ma takiej potrzeby.
Biznes w Polsce rzadko ma dłuższą perspektywę niż jednego pokolenia. Wiele standardów dopiero powstaje, a elementy nad którymi świat zachodni dyskutował w latach osiemdziesiątych, jak na przykład mentoring, dopiero są poznawane. Podobnie, jak tworzenie przyjaznej kultury organizacji, lub redagowanie misji, wizji i celów. Dziś w programach start-up’owych pyta się kandydatów przede wszystkim o biznesplan, a nie o sens podejmowania działalności. Tym bardziej cieszy, że są firmy i środowiska, które dbałość o kadry traktują odpowiedzialnie.
Firma, tak samo, jak stara się o estetykę budynków, dbałość o środowisko naturalne, pomoc grupom de faworyzowanym (na przykład osobom niepełnosprawnym), czy propagowanie wolontariatu pracowniczego, powinna dbać o pracowników – obecnych i byłych – oraz o kandydatów. W pierwszym odcinku akcji „Buduj markę pracodawcy” wspomnieliśmy o tym, że ten wielki wyścig o najlepszych fachowców i najzdolniejszych absolwentów jeszcze będzie przyspieszał. Problemu z pozyskiwaniem kadr nie będą mili tylko ci, którzy zadbają o to już dziś.
Podczas Europejskiego Forum Jakości w Warszawie (2016 rok) w sekcji poświęconej CSR dyskutowano m.in. na temat roli, jaką firma powinna odgrywać na swoim terenie. W partnerstwie Jobs and Skills In the Local Economy Agendy Miejskiej Unii Europejskiej, w którym Kielce reprezentują polskie miasta, debatuje się, m.in. na temat edukacji dla potrzeb gospodarki lokalnej. Politycy, urzędnicy i instytucje rynku pracy, myślą więc o tym, żeby pracodawcy z ich terenu mogli liczyć w przyszłości na wykwalifikowane kadry. Czy same firmy myślą w podobny sposób?
Zastanów się, jak bardzo Twoja firma, instytucja, czy organizacja jest związana z terenem, na którym działa i jak bardzo zżyta jest z lokalną społecznością? Czy dobrze się kojarzy?
Pamiętaj, że w rozważaniach na temat produktu, klienci podejmują decyzje, myśląc m.in. w kategoriach „wygrany – przegrany”. Kupując towar, który sprawia, że jesteśmy „wygrani” wobec tych, którzy kupili ten inny, czujemy się dowartościowani, czujemy się lepiej. Czy Twoi pracownicy czują się wygrani na tle pełniących podobne funkcje w innych firmach? Czy wybór Twojej oferty pracy, to wybór dla „zwycięzców”?
Narzędzi jest wiele – od godnych wynagrodzeń, poprzez zrozumiałe ścieżki awansu i rozwoju zawodowego, świadczenia pozapłacowe, dobrą atmosfera w miejscu pracy, mentoring dla nowozatrudnionych, bezpieczne, ergonomiczne i przyjemne warunki zatrudnienia etc. W trakcie wspomnianych obrad sekcji CSR Europejskiego Forum Jakości mówiono też o doradztwie dla kandydatów, którzy nie spełnili oczekiwań firmy podczas rozmów kwalifikacyjnych – co powinni zrobić inaczej, w jakiej dziedzinie się rozwinąć, żeby uzyskać zatrudnienie, a może ich wybór był całkiem chybiony. Pomóżmy im, to się opłaci, bo podzielą się dobrym wrażeniem z innymi. Nie zapomniano również o exit interview – rozmowie z osobą, która opuszcza firmę. Ponieważ jest już ona poza organizacją, możemy od niej uzyskać szereg uczciwych informacji, które przydadzą się w budowaniu, tak dobrego wizerunku, jak i planowaniu dalszego rozwoju firmy.
Dziś zachęcamy też do współpracy ze szkołami i uczelniami. Bo tam czekają na kontakt Wasi przyszli pracownicy. Pamiętajcie, jednak, by przede wszystkim działać tak, żeby każdy pracownik (również ci byli), był ambasadorem Waszej marki dobrego pracodawcy!
Jutro porozmawiamy o roli, jaką udział w targach pracy może odegrać w planach zatrudnieniowych firmy.