Zadbaj o wizerunek na targach i wyrusz po więcej wiedzy!
Każdy, kto odwiedza targi branżowe, a później uda się na targi pracy zdziwi się zapewne, że te same firmy wystawiają się na nich w tak różny sposób. Podczas tych pierwszych imprez obowiązuje rozmach: duży metraż wynajętej powierzchni, bogate materiały informacyjne, prezentacje maszyn i urządzeń, indywidualna zabudowa stanowisk, hostessy krążące w tłumie z ulotkami i zachęcające do odwiedzenia stoiska. Nic w tym dziwnego, przecież wszyscy starają się przyciągnąć klientów i wygrać z konkurencją. Dlaczego jednak firmy nie starają się aż tak bardzo, by przyciągnąć najlepszych kandydatów bez których przecież nie będzie klientów, bo nie będzie produktów i usług?
Targi pracy to w całym kraju imprezy o wiele skromniejsze niż targi branżowe. Wynika to oczywiście z tego, że zysk wynikający z zatrudnienia najlepszych nawet kadr, nastąpi zapewne później, niż ten z zawartego kontraktu. Pracownik jest inwestycją w przyszłość, wymaga perspektywicznego myślenia związanego z budowaniem zespołu i prognozowaniem wyników, jakie ma on osiągać. Mimo wszystko na targach pracy warto się pokazać z dobrej strony. W końcu ścigamy się o najlepszych!
Powierzchnia, wyposażenie, opis
Oczywiście warto zadbać o wynajęcie nieco większej powierzchni i indywidualną zabudowę. Wtedy nasze stoisko nie tylko wyróżni się rozmiarem, ale też przyciągnie niestandardowym wyglądem. Nawet jednak w przypadku typowej zabudowy zadbajmy o naszą identyfikację wizualną. Na takich imprezach jak Ogólnopolskie Targi Pracy wystawcy mają w ofercie napis na fryzie. Wtedy wystarczy uzupełnienie naszej przestrzeni o ściankę wystawienniczą, roll-up lub jakikolwiek inny nośnik informacji. Nie dosyć, że wzmocnimy w ten sposób nasz wizerunek, to jeszcze uzyskamy na stoisku przestrzeń magazynową. Nic bowiem tak nie odstrasza klientów jak bałagan. Za roll-up, czy ścianką możemy schować torby, pudła czy kurtki, jeśli na hali nie ma szatni. Nic tak nie zniechęca kandydatów, jak bałagan na stoisku. Łatwo sobie przy zalegających kubkach po kawie, czy rzuconych w kąt kartonach wyobrazić, jaki standard BHP panuje w firmie...
W widoczny sposób poinformujmy też na jakie stanowiska prowadzimy rekrutację. To bardzo pomocny komunikat, bo może przyciągnąć tych kandydatów, którzy nie myśleli o aplikowaniu do naszej firmy. Możemy mieć przecież kłopot ze znalezieniem dobrego fachowca nie do głównego pionu zatrudniania, na przykład do pracy przy taśmie montażowej, ale przy wsparciu produkcji. Nie musimy więc, osobom zwiedzającym targi, kojarzyć się w sposób automatyczny z zawodem, na który rekrutację właśnie prowadzisz. Znów – w przypadku Ogólnopolskich Tragów Pracy taką informację przygotują za nas pracownicy Zespołu ds. Kontaktów z Rynkiem Pracy Miejskiego Urzędu Pracy w Kielcach, ale nie na wszystkich targach będzie tak dobrze.
Na stoisku możemy też umieścić przykładowe produkty naszej firmy, trenażer dla osób obsługujących maszyny i urządzenia, tak by od razu kandydaci mogli pochwalić się posiadanymi umiejętnościami lub spróbować swoich sił w danym zawodzie.
Obsługa stoiska
Zadbajmy o to, by reprezentowali nas ludzie kompetentni. Komunikatywni, dobrze wiedzący kogo firma poszukuje teraz, jakich ludzi najchętniej zatrudnia, jak wygląda proces rekrutacji i jaka jest kultura organizacji. Postarajmy się aby przez te kilka godzin nasze stoisko obsługiwali ludzie dobrze świadczący o firmie, a nie najbardziej nawet entuzjastycznie nastawieni nowicjusze. Wysłanie fachowców, to nie jest strata, wynikająca z ich nieobecności w pracy. To dobra inwestycja, bo każdy kandydat będzie wiedział, że firma traktuje rekrutację, a co za tym idzie posiadane kadry, w sposób poważny.
Materiały informacyjne
Przygotujmy na targi specjalne materiały informacyjne. Opowiedzmy w nich o firmie, systemie rekrutacji, świadczeniach pozapłacowych, możliwościach rozwoju, wymaganiach na poszczególne stanowiska. Przygotujmy też oczywiście gadżety. Jakie? Trudno nam podpowiedzieć, bo nie wiemy, do jakiej grupy kandydatów się zwracasz. Sugerujemy jednak podzielenie gadżetów i materiałów na dwie kategorie. Pierwsza, rzeczy ogólnie dostępne, takie które łatwo można wziąć ze stoiska. Słowem: masowe i stosunkowo niedrogie. Te z drugiej, wyższej kategorii, umieść w torbach i trzymaj dla tych kandydatów, których, na podstawie przebytej rozmowy, chcesz pozyskać. Niech od początku czują się wyróżnienie i traktowani poważnie.
Jeśli chcesz się dowiedzieć, jakimi gadżetami posługują się inni, obejrzyj filmik, który przygotował YouTuber Typowy Polak, zatytułowany: „Po co chodzimy na targi pracy?” Obejrzyj, wyciągnij wnioski, zaproponuj coś innego; coś, co kojarzy się z Twoją firmą! Dział marketingu, czy zespół ds. PR na pewno pomogą. A jeśli prowadzisz małą firmę skonsultuj się z kimś. Na przykład z nami :-)
Na koniec polecamy prezentację „Jak pozyskać właściwego pracownika na obecnym rynku pracy?”, którą podczas XX Ogólnopolskich Targów Pracy poprowadzi Barbara Matyaszek, prezes zarządu Heuresis sp. z o.o. z Krakowa. Dowiesz się podczas niej, jak zniwelować straty wynikające ze źle przeprowadzonych rekrutacji i obliczyć Human Capital Cuality. Zapraszamy do sali F1 Targów Kielce, w środę 12 kwietnia, na godzinę 13:30. Naprawdę warto!