Rozgrzewka przed karierą, część V
Każdy jest wyjątkowy, czyli typy osobowości i co z nich wynika?
Ogólnopolski Tydzień Kariery w Kielcach rozpoczął w tym roku panel dyskusyjny poświęcony karierze w komunikacji. Tytuł wykładu Doroty Bieniek-Kaski brzmiał: „Rzecz o tym, że nie każdy może być PR-owcem”. Prezes LoveBrands Relations zwracała uwagę nie tylko na wymogi formalne, jakie stawiane są przyszłym specjalistom ds. komunikacji międzyludzkiej, ale również na cechy charakteru.
Stwierdziła m.in., że nie jest to zajęcie dla introwertyków, dla osób, które nie przepadają za pracą z ludźmi. W przypadku agencji PR takich spotkań jest przecież bardzo wiele: od współpracy z klientami, poprzez zajęcia biurowe, po spotkania zespołów projektowych i brainstorming. Oczywiście nie tylko branża komunikacyjna oczekuje pewnych cech charakteru od tych, którzy chcą w niej zrobić karierę. W innych zawodach jest podobnie. Dlatego też powinniśmy znaleźć zajęcie, które będzie zgodne nie tylko z naszymi kwalifikacjami, ale również dopasowane do naszej osobowości.
Amerykański psycholog, John Holland (1919-2008) wprowadził bodaj najpopularniejszy podział środowisk pracy i odpowiadających im typów osobowości zawodowej. Choć jego koncepcja ma już prawie sześć dekad, wciąż stanowi częsty punkt wyjścia do rozważań na ten temat, a sam Test Hollanda jest podstawowym kwestionariuszem doradczym w wielu krajach. Używany był również w Polsce, do momentu stworzenia rodzimego narzędzia: Kwestionariusza Zainteresowań Zawodowych KZZ.
Holland wyróżnił sześć typów osobowości zawodowych:
- Realistic – typ realistyczny
-. Investigative – typ badawczy
- Artistic - typ artystyczny
- Social – typ społeczny
- Enterprising – typ przedsiębiorczy
- Conventional – typ konwencjonalny
Wspomniany już Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych KZZ, podstawowy test wykorzystywany w polskim poradnictwie zawodowym, określa nie typy, a skale. Jest ich aż trzynaście:
- Artystyczna
- Badawcza
- Handlowa
- Komunikacyjna
- Konwencjonalna
- Mechaniczna
- Opiekuńcza
- Przedsiębiorcza
- Perswazyjna
- Realistyczna
- Społeczna
- Aprobaty społecznej
- Reagowania na niepewność
Dzięki lepszemu poznaniu naszej osobowości zawodowej, możemy jeszcze lepiej dobrać do siebie zawód, który będziemy wykonywać i w którym możemy odnieść zawodowy sukces. Zachęcamy do skorzystania z usług doradców zawodowych (w części III pisaliśmy, gdzie ich można znaleźć) i wykonania na przykład Kwestionariusza Zainteresowań Zawodowych.
Nadmieniamy, że wypełniając dowolny kwestionariusz należy pamiętać o trzech ważnych rzeczach:
- Odpowiadamy spontanicznie (pierwsza myśl jest najważniejsza)
- Szczerze (nie ma sensu oszukiwać samego siebie)
- To nie jest egzamin. Tu nie ma dobrych lub złych odpowiedzi. Wszystkie są dobre, pod warunkiem, że są właśnie szczere i spontaniczne.
Pamiętajmy też, że fundament doradztwa stanowi rozmowa. Na odpowiedzi, których udzielimy w kwestionariuszach, może przecież wpłynąć wiele czynników: nagła choroba kogoś bliskiego, sprzeczka na ulicy, gorsze samopoczucie lub jakieś wydarzenia, które zaprzątną nasze myśli. Doradca, który już nas zna, będzie w stanie zweryfikować uzyskane przez nas wyniki i szczerze o nich z nami porozmawiać.